الثلاثاء، أغسطس 19، 2008

التبادل ألقسري

حدق(كريم)مليا في لوحته المفضلة..العشاء الأخير..أرتبك ارتطمت يده بحاوية الملح فانسكبت..أبتسم المسيح وقال بهدوئه المعتاد.
-لماذا أنت مضطرب اليوم يا(يهوذا)؟،وتخشي النظر إلى عيني.
مد (كريم) يده ليمسح حبات العرق المتوجة جبين المسيح.أبتسم.حياه,ودعاه للدخول...حياه الجميع،أبتسم(يهوذا),أحتضنه,أمسك بيده,أوقفه مكانه،أنطلق يعدو باتجاه الخارج غير عابي بصرخات (كريم)التي انطبعت علي اللوحة.
3/3/2007

هناك 13 تعليقًا:

أسماء علي يقول...

العزيز محمد

يبدو لي أن بطلك حاول جاهدا تغيير النهاية ..

ومضة مُكثفة وقاتلة جدا

منه مرتجى - عازفة الأوتار يقول...

احمد
ازيك

و ايه اخبارك

النص حلو كنص لكن بصراحة انا مش فاهماه كمعنى او مش قادرة اجمعه

هو ده تكمله لحاجة و لا نص متكامل ؟؟

Desert cat يقول...

حاسه ان ليها بعد فلسفى غامض شوية

Unknown يقول...

انا اول مرة افهم حاجة لها بعد فلسفى كدة زى دى ودة معناه مش انى عبقرية دة معناه انك متمكن......اول زيارة واكيد مش الاخيرة ابدا

مـجـنـووون يقول...

اخي الكريم
ممكن توضح المقصود من كلامك ، أنا قرتها كذا مرة وحولت أفهم هي بتشير لايه ، أو البعد الفلسفي بتعها ، بس للأسف مش عارف أوصل ، ممكن تأخد بأيدي وتوصلني والا ....
تقبل مروري
مجنوووون

محمد حلمي مخلوف يقول...

د/اسماء علي
شكرا لأهتمامك
كلنا بنحاول نغير ومش عارفين
شكرا لك

محمد حلمي مخلوف يقول...

ورود واشواك
اولا شكرا لرأيك
ثانيا النص نص متكامل
يهوذا رمز الخيانه استولي علي مكان كريم
شكرا لك

محمد حلمي مخلوف يقول...

Desert cat
شكر لأهتمامك
زي ما قلت لورود واشواك
انا اسف ان كنت تعبتك معايا

محمد حلمي مخلوف يقول...

انجي
شكرا لرأيك واهتمامك ان مبسوط من رأيك ده
شكرا لك وان شاء الله متكونش زيارتك الاخيره

محمد حلمي مخلوف يقول...

مجنون
نفسي اعرف والا ايه تقصد ايه من تهديدك ده
عموما انا قلت المقصود لورود واشواك
شكرا لأهتمامك

مـجـنـووون يقول...

أخي الغالي أنا أصلاً مش فاهم أنت تقصد أيه بكلمة تهديد
اأقرء كلامي براحه وحاول تفهمه
انا بقولك أنا مش فاهم أنت تقصد أيه بالمقال إلي أنت كتبه ، وحبيت استوضح منك معناه
مش أكتر من كده
وعموما أخي الغالي بجد أسف علي الإزعاج
تقبل مروري
مجنووون

إنتظارات شاهقة يقول...

محمد
انت فين؟
كل سنه وانت طيب
عيد سعيد عليك
دمت بخير

عروس البحر يقول...

محمد
استوقفني النص ده و أنا بقرأ في مدونتك.

لقد عبرت ببلاغة عن أخذ الخائن مكان الكريم ، على الرغم من أنها صورة محزنة و لكنها للأسف بتحصل كتير.